Rugklachten tijdens het sporten? Deze tips helpen!

Rugklachten bij het sporten komen veel voor en kunnen je erg belemmeren in jouw trainingen. Niet alleen pijn, maar ook stijfheid in de rug of heupen kan hiervoor zorgen. Heb jij pijn in jouw rug tijdens het sporten? Lees in dit artikel wat jouw rugklachten kan veroorzaken en hoe je er van af kunt komen. Deze tips helpen je!

Wat kan de oorzaak zijn van rugklachten?

Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor rugklachten tijdens het sporten. Wanneer je net begint met sporten en nog niet zo goed weet hoe je bepaalde oefeningen moet doen, kunnen de spieren in je rug overbelast raken. Het kan ook zijn dat je juist al langer sport, maar dat je in het verzwaren van gewicht te snel aan het opbouwen bent. Dit kan ervoor zorgen dat je met andere spieren gaat compenseren om toch de belasting aan te kunnen, wat weer kan zorgen voor andere klachten. Nog een mogelijkheid is dat je al onderliggende rugklachten had, maar die niet zodanig aanwezig waren dat je er echt last van had. Nu je weer gaat sporten of gewicht gaat opbouwen kan dit zorgen voor pijn en overbelasting.

Welke rugklachten kun je hebben tijdens het sporten?

Een veel voorkomende rugklacht tijdens het sporten is pijn in de lage en/of midden rug, maar ook pijn in bil, been of bekken. Dit kan een zeurende pijn zijn of een stekende pijn met eventueel zelfs uitstraling naar je been toe. Ook kan er stijfheid ontstaan in de rug, bekken of heupen. Hierdoor neemt je beweeglijkheid af en word je geremd bij het maken van sommige oefeningen tijdens het sporten.

Wat kun je doen aan rugklachten tijdens het sporten?

Wanneer je rugklachten tijdens het sporten erg hinderlijk zijn, is het belangrijk om goed te kijken waar de klachten vandaan komen. Of dit nu ligt aan de oefeningen die je doet, hoeveel gewicht je gebruikt of hoe je de oefeningen uitvoert, daarin kan een groot deel van jouw probleem te vinden zijn. Een fysiotherapeut, manueel fysiotherapeut of sportfysiotherapeut kan je hierbij helpen door een uitgebreide intake te doen.

Wat kun je alvast zelf doen aan jouw rugklachten tijdens het sporten?

Wij hebben alvast een aantal tips die je al kunt uitproberen:

  1. Ga samen sporten en laat je sportmaatje kijken naar de uitvoering van jouw oefeningen.
  2. Probeer eens een iets lichter gewicht te gebruiken, helpt dat niet? Probeer dan een andere oefening uit, die vergelijkbaar is met de oefening die je deed.
  3. Zorg voor een goede warming-up, dit is niet alleen goed voor je rug, maar ook voor de rest van je lichaam.
  4. Neem genoeg rust tussendoor, ongeveer 30 seconden tot 1 minuut rust na elke set.
  5. Doe na het trainen ook een goede cooling-down; dit kan bijvoorbeeld stretchen, wandelen of fietsen zijn.

Heb jij rugklachten tijdens of na het sporten? Neem dan contact op met Fysiotherapie Eijkenaar, gevestigd in de Basic-Fit!

Heb jij last van één van de bovenstaande klachten en kom je hier maar niet van af? Dan kun je contact opnemen met ons via 010-3072410 of info@eijkenaarfysiotherapie.nl