Nekklachten

Veel mensen hebben last van nekklachten

nekpijn

Nekpijn wordt gevoeld op het achterhoofd tot laag in de nek net tussen de schouderbladen. De pijn kan ook uitstralen naar je schouders en/of armen, maar ook naar het hoofd. In de arm kan eventueel ook tintelingen gevoeld worden. De pijn kan verergerd worden door te bewegen met het hoofd en/of met het tillen van een zwaardere last.

De fysiotherapeut kan in zijn onderzoek onderscheiden wat de aard van deze klachten zijn en je hier vervolgens van af helpen.

Het goede nieuws is dat deze klachten erg goed aan te pakken zijn en dat er snel verbetering te behalen is.

Hoe ontstaan nekklachten?

Nekpijn is na lage rugpijn wereldwijd de grootste categorie van lichamelijke klachten. 70% van de mensen ervaart wel eens in hun leven nekpijn, hiervan zoekt ongeveer 20% van de mensen hulp voor bij een arts of fysiotherapeut. Dit is vooral de groep waarbij de klachten langere periode aanblijven en niet over gaan.

Het beloop van nekpijn is over het algemeen goed, na zes weken neemt 45% van de klachten af. Als er binnen zes weken een afname is van de mate van beperking en een toename in activiteiten, is er een normaal beloop. We spreken van een afwijkend beloop als  dit langer duurt dan zes weken. Waar dit door komt bespreken we hieronder met je.

Nekpijn kan meerdere oorzaken hebben, een aantal voorbeelden hiervan zijn:

• Inactiviteit
  • Voor lange tijd in één houding blijven, vooral zitten. Dit kan bijvoorbeeld doordat je zittend werk hebt.
  • Langdurige stress.
  • Slapen in een ongemakkelijke positie voor de nek
  • Vallen of een aanrijding met een plots inwerkende kracht op het hoofd, bijvoorbeeld een kop-staart botsing
  • Het hoofd herhalend van de ene zijde naar de andere brengen, bijvoorbeeld met zwemmen

Een aantal factoren die kunnen bijdragen aan een afwijkend beloop:

• Een niet aangepaste houding- en/of bewegingsgedrag:
    • Inactiviteit, oftewel te weinig bewegen
    • Overactiviteit, de nek teveel belasten.
  • Een voorgeschiedenis van eerdere klachten
  • Aanhoudende stress en/of spanningen
  • “Een slechte houding”

Een slechte houding wordt vaak ook als oorzaak opgegeven, denk dan aan een voorovergebogen houding met opgetrokken schouders. Dit is niet altijd de enige oorzaak, maar kan een onderdeel van een groter probleem waarbij er sprake is van een inactieve leefstijl of een beroep waarbij je acht uur per dag moet zitten. Een inactieve leefstijl of baan zorgt ervoor dat de spieren niet gestimuleerd worden waarvoor ze eigenlijk gebruikt worden, het ondersteunen van de hoofd-, nek- en schouderregio en vooral bewegen!

Je kan het vergelijken met het op vakantie gaan naar een zonnig oord waarbij je de eerste week lekker in het zonnetje ligt op een stretcher. Na een aantal dagen begin je je wat stijver te voelen en ontstaan er wat zeurderige pijntjes. Dat is het lichaam die op zo’n manier zegt om weer wat te bewegen.

Het is hierbij belangrijk om te weten dat er niet zozeer een ‘slechte houding’ is, maar dat welke houding dan ook klachten kan opleveren als je deze te lang vasthoudt. Zorg dus dat je regelmatig in beweging komt wanneer je bijvoorbeeld zittend werk hebt.

Wat is de oplossing voor je nekklachten?

Een goede manier om nekklachten aan te pakken is het inzetten van oefentherapie tijdens je fysiotherapeutische behandeling om de spieren in beweging te krijgen. Doordat de spieren gebruikt worden waar ze voor zijn, zakt de spanning hierin en wordt de pijn minder. Daarnaast kan de fysiotherapeut gebruik maken van mobilisaties en massage technieken om de nek tijdelijk soepeler te maken.

Kunnen we je helpen of heb je vragen aan de hand van dit artikel? Kijk dan hieronder voor de mogelijkheden.

Fysiofoon

Als je vragen hebt voor de fysio, gratis en vrijblijvend.

Healthcheck

Een gratis afspraak bij ons op locatie voor vrijblijvende vragen.