Lage rugklachten

Het hebben van lage rugklachten is een veel voorkomende reden om naar de fysiotherapeut te gaan.

Zo’n 60-80% van de mensen krijgt er in zijn leven in meer of mindere mate last van. Men spreekt van lage rugpijn als er pijn is rond de lage rug met eventueel uitstraling naar de bil of bovenbeen. Enkele symptomen waar je last van kan hebben zijn:

  • Stekende pijn aan één zijde of beide zijdes van de onderrug, eventueel doorstralend naar je heupen of zelfs je been.
  • Trekkende pijn in je rug, vooral na langere tijd liggen of zitten
  • Pijn die erger wordt bij lang zitten of juist opstaan, draaien in bed, bukken en jezelf uitstrekken

Er zijn verschillende vormen van lage rugklachten:

  • Lage rugpijn zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Hieronder valt onder andere:
    • Lumbago
    • Hernia
    • Spit
    • Scoliose
    • Versleten tussenwervelschijven
    • Ischias
  • Specifieke lage rugpijn, of ook wel lage rugpijn met een duidelijk aanwijsbare oorzaak, zoals:
    • Een hernia met schietende pijnen in een been eventueel in combinatie met gevoelsuitval en/of krachtsverlies
    • Wervelfracturen
    • Kanaalstenose
    • Maligniteiten
    • Spondylolisthesis
    • Spondylitis ankylpoetica of ook wel bamboo spine

Bij ongeveer 90% van alle cliënten met lage rugpijn gaat het om lage rugpijn zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, over het algemeen is het herstel hiervan erg gunstig en positief te van te noemen!

Bij het ontstaan van lage rugklachten speelt je algemene gezondheid een belangrijke rol. Dit wordt vaak vergeten. Welke factoren spelen nog meer een rol?

Vanuit wetenschappelijk onderzoek zijn er verschillende oorzaken waardoor lage rugklachten vaker voor kunnen komen:

  • Overgewicht/obesitas
  • Lichamelijke inactiviteit
  • Fysiek zwaar werk
  • Zittend werk
  • Een verminderde mentale gesteldheid (stress, angst, onrust, depressiviteit, etc.). Je kan dit herkennen aan de volgende punten.
    • ’s ochtends wordt je niet uitgerust wakker.
    • Je concentratievermogen is slecht.
    • Je zweet sneller dan normaal.
    • Je hebt het gevoel dat je niet lekker in je vel zit.

Het is belangrijk om te weten dat in de meeste gevallen de lage rugklachten vanzelf weer overgaan. Binnen twee weken is dat bij 50% van de mensen met lage rugpijn en na een maand zelfs 70%. En de overige 30% dan?

Vaak zit het hem hier in het houding- en bewegingsgedrag van mensen, simpel gezegd dan vraag je hoogstwaarschijnlijk teveel van jezelf en gun je jezelf niet de tijd om te herstellen. Het kan ook zo zijn dat je de rug, of je lichaam in zijn geheel, juist te weinig beweegt. Hierdoor wordt je rug stijf en pijnlijk. Het lichaam is namelijk gemaakt om te bewegen.

Wat je zelf kunt doen om je herstel een handje mee te helpen? Luister naar je lichaam, hoe cliché het ook klinkt. Lage rugpijn is ook een signaal dat je op dat moment een grens nadert.  Als je teveel doet: bouw rustmomenten in, juist in je rustmomenten geef je jezelf en jouw lichaam de kans om te herstellen.  Als je door je werk of leefstijl weinig tot beweging komt, train je je lichaam om lang te staan en/of te zitten. Het menselijk lichaam is eigenlijk gemaakt om te bewegen, niet om voor langere periodes te gaan zitten of staan. Als je je lichaam dan ook meer prikkelt om te bewegen zal je ook aanpassen om de lage rug meer te kunnen ondersteunen zodat de lage rugpijn afneemt.

Kunnen we je helpen of heb je vragen aan de hand van dit artikel? Kijk dan hieronder voor de mogelijkheden.

Het hebben van lage rugklachten is een veel voorkomende reden om naar de fysiotherapeut te gaan.

Zo’n 60-80% van de mensen krijgt er in zijn leven in meer of mindere mate last van. Men spreekt van lage rugpijn als er pijn is rond de lage rug met eventueel uitstraling naar de bil of bovenbeen. Lage rugklachten fysiotherapie Vlaardingen en Schiedam:

De pijn wordt verergerd door bijvoorbeeld het lang zitten, lang staan, bukken en/of het tillen.

Er zijn verschillende vormen van lage rugklachten:

  • Aspecifieke lage rugpijn, of ook wel lage rugpijn zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak
    • Lumbago
    • Hernia
    • Spit
    • Scoliose
    • Versleten tussenwervelschijven
    • Ischias
  • Specifieke lage rugpijn, of ook wel lage rugpijn met een duidelijk aanwijsbare oorzaak zoals:
    • Een hernia met schietende pijnen in een been eventueel in combinatie met gevoelsuitval en/of krachtsverlies
    • Wervelfracturen
    • Kanaalstenose
    • Maligniteiten
    • Spondylolisthesis
    • Spondylitis ankylpoetica of ook wel bamboo spine

Bij ongeveer 90% van alle cliënten met lage rugpijn gaat het om aspecifieke lage rugpijn, dat is rugpijn met over het algemeen een goed beloop.

Bij het ontstaan van lage rugklachten speelt zowel je algemene gezondheid natuurlijk een rol, wat veel vergeten wordt is dat je mentale gesteldheid zeker ook een rol speelt. Maar wat voor een factoren spelen dan nog meer een rol?

Lage rugklachten fysiotherapie Rotterdam

Vanuit wetenschappelijk onderzoek zijn er verschillende oorzaken waardoor lage rugklachten vaker voor kunnen komen:

  • Overgewicht/obesitas
  • Lichamelijke inactiviteit
  • Fysiek zwaar werk
  • Zittend werk
  • Een verminderde mentale gesteldheid (stress, angst, onrust, depressiviteit, etc.):
    • Ben je ’s ochtends goed uitgerust na het slapen?
    • Hoe is je concentratievermogen?
    • Zweet je sneller als anders?
    • Met andere woorden, zit je lekker in je vel?

Het is belangrijk om te weten dat in de meeste gevallen de Lage rugklachten fysiotherapie Schiedam vanzelf weer overgaan, binnen twee weken is dat bij 50% van de mensen met lage rugpijn en na een maand zelfs 70%. En de overige 30% dan?

Vaak zit het hem hier in het houding- en bewegingsgedrag van mensen, simpel gezegd dan vraag je hoogstwaarschijnlijk teveel van jezelf en gun je jezelf niet de tijd om te herstellen.

Wat je zelf kunt doen om je herstel een handje mee te helpen? Luister naar je lichaam, hoe cliché het ook klinkt. Lage rugpijn is ook een signaal dat je op dat moment een grens nadert.  Als je teveel doet: bouw rustmomenten in, juist in je rustmomenten geef je jezelf en jouw lichaam de kans om te herstellen.

Als je door je werk of leefstijl weinig tot beweging komt, train je je lichaam om lang te staan en/of te zitten. Het menselijk lichaam is eigenlijk gemaakt om te bewegen, niet om voor langere periodes te gaan zitten of staan. Als je je lichaam dan ook meer prikkelt om te bewegen zal je ook aanpassen om de lage rug meer te kunnen ondersteunen zodat de lage rugpijn afneemt.

Heb je last van Lage rugklachten en wil je ondersteuning en tips om van je klachten af te komen?

Bel dan voor een afspraak 010-3072410 of vul het afspraakformulier in, we helpen je graag!

Fysiofoon

Als je vragen hebt voor de fysio, gratis en vrijblijvend.

Healthcheck

Een gratis afspraak bij ons op locatie voor vrijblijvende vragen.