Home workout reeks – Step ups

Dankzij de corona maatregelen zijn de sportscholen gesloten, zo te zien kan dat ook nog wel even gaan duren. Zouden de maatregelen dan echt om 28 april verminderd gaan worden?

Sporten is belangrijk om fit te blijven en zo je weerstand op peil te houden, op social media zie je heel veel workouts voorbij komen. Heel veel inspiratie dus, alleen hoe voer je een oefening uit en hoe kun je hem simpeler of moeilijker maken.

In de aankomende reeks laten we wat oefeningen zien uit onze eigen home workouts. Zo komen we donderdag ook terug op waar je op moet letten met het in elkaar zetten van een schema. Want je wilt je jezelf niet helemaal kapot trainen om zo je weerstand te verlagen en vatbaarder te worden voor ziekte.

Step ups

De step up is een goede beenoefening voor je quadriceps. Je hamstrings en bilspieren helpen ook mee ook de beweging uit te kunnen voeren.

Uitvoering

Een goede oefeningen voor de bovenbenen. Stap met één been op de verhoging, kom snel omhoog en zak gecontroleerd naar beneden.

Aandachtspunten

Zorg dat je goed rechtop blijft staan en de knie recht naar voren blijft wijzen, laat hem niet inzakken. En als je terugstapt, doe dit dan beheerst.

Moeilijkheid

Doe deze oefeningen in 3 setjes van 8 tot 30 herhalingen. Haal je de 8 niet? Maak de oefening dan iets makkelijker. Wanneer je makkelijk tot 20 komt, kun je je de oefening zwaarder maken.

Opbouw

Je kan de oefeningen eventueel verzwaren door een zwaar voorwerp vast te houden, zoals in de video, of de opstap hoger te maken.

Blijf actief gezond!
Jeroen, Jikke & Chris